Friday 17 February 2012

Perjalanan Cari Tuhan ... :)

Bismillahirrahmanirrahim .

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ! Hey guys ! How's you guys doing ? Is everything going smooth ? Okay ? Good ? Alhamdulillah , praise be to Allah . :)

Okey guys , actually CikNin nak bagitau dan nak kongsikan sesuatu . Sesuatu yang mungkin baik buat semua . Yeah , something that might make us change . Mengubah haluan hidup dengan pusingan arah 180 darjah , or maybe 360 degree . Berubah menjadi lebih baik , Insya-Allah . :)

Hmm , hari tu , CikNin ada beli buku a.k.a novel . Buku yang dikarang oleh penulis novel yang paling CikNin suka dan yang paling CikNin minat . *orang putis kata , favourite . Namanya , Hlovate . Simple aje kan namanya . Tapi , rupa dia , wajah dia , memang belum pernah CikNin tengok . Tidak pernah sekali kutatap wajahnya . *ehem , jiwang kejap . And I'm not sure whether the author is a woman or a man ! Seriously , I don't know . :O Tapi , melalui penulisannya itulah , CikNin mengenalinya . Dan ............................. sememangnya CikNin telah jatuh hati padanya ! Opss , actually jatuh hati pada tulisannya .. ;) Tapi , serius dah jatuh hati pada penulis ni sebab dia buat CikNin jatuh hati pada karya karyanya yang tersangat hebat dan mantap tuh ! *ayat pun dah macam berbelit belit dah ni , teruja yang amat ! ahhh ... Okey , let me tell you about those books that I've read .

The first book that I read was , Contengan Jalanan . Yup , Contengan Jalanan . Sound weird maybe . But , as we all know , don't judge a book by its cover , right ? Buku ni ada dua bahagian . Serius , CikNin jarang jumpa buku yang dua bahagian , yang mana memuatkan dua kisah . *orang kata , 2 in 1 gitu . Ia mengisahkan dua orang hamba Allah , dua orang lelaki yang amat meminati seni . All kinds of arts ! And then berubah secara keseluruhannya tak lama lepas tu . Kalau nak tau macam mana mereka boleh berubah , just go to the near bookstores , buy this book and read okay ! ;) *hehe . takkan nak cerita panjang lebar kot , alamat nanti tak lakulah buku buku kat bookstores tu . peace !




The other book titled ,Versus . V.E.R.S.U.S . Kisah seorang gadis dan seorang lelaki yang juga mengubah haluan hidup mereka daripada menjadi seorang budak street , yang amat meminati skate , kepada seseorang menuju ke jalan yang diredai oleh-Nya . :D




Apa yang CikNin nak kongsikan kat sini ialah pengajaran yang CikNin dapat dari kedua dua buah novel ni . Serius cakap , memang banyak sangat intipati serta pengajaran yang CikNin kutip dari buku buku ni . Macam membuka mata CikNin semula . Tentang semua benda . Tentang mengenal lagi tuhan yang Maha Berkuasa . Yeah , selama ni bukannya tak kenal tuhan , tapi tak mendalami dengan sebaiknya . Macam buat ibadat , yang basic aje buat . Yang sunat apa semua tu , boleh kira dengan jarilah berapa kali buat . *cakap tentang diri sendiri .



Alhamdulillah , lepas baca je buku ni , CikNin rasa macam ada satu perasaan halus yang datang dalam diri untuk jadi lebih baik . Atau dalam erti kata lain , berubah . Berubah ke arah yang lebih baik dari sebelumnya . Thanks to Allah , sebab buka pintu hati CikNin untuk menuju ke arah itu . :) Bersyukur sangat . Tapi , sungguh cakap , bukan mudah nak jadi baik . Banyak cabaran dan dugaannya . Menuntut kesabaran dan nak jadi istiqamah dalam benda yang nak dibuat tu . Susah memang susah . Nak cuba meletakkan gerabak hidup atas landasan Al-Quran dan Sunnah tu memang payah .Tapi , perlu berusaha ke arah itu . Allah tengok usaha , bukan natijah . :) *Chaiyok ! Ganbatte ! Him Nae Ja !

Bila baca buku tu , CikNin rasa banyak lagi benda yang kurang dalam diri CikNin . Selama ni rasa macam confident je , benda benda wajib tu dah buat , kira macam dah lepaslah . Tapi , sebenarnya banyak lagi benda yang kurang . Banyak sangat . Rasa macam tak cukup aje . Hmm . That's why I need to change . Yeah , rasa amat terpanggil untuk buat semua tu . Dan itu adalah salah satu sebab CikNin berkongsi ini dengan korang semua . :)

CikNin harap korang faham apa yang CikNin sampaikan kat sini . Everyone could change , right ? Tapi , Allah takkan mengubah nasib seseorang itu , melainkan orang itu yang mengubah nasibnya sendiri . :)


The man who decided to change at twelfth hour , dies on the eleventh . 


Guys , macam mana kalau kita mati , tapi tanpa sempat berubah ? Macam mana agaknya ye ? Cukup ke bekalan yang kita bawa , untuk jumpa dengan Pencipta kita ? Berat je kan nak jawab soalan tu . *ingatan untuk diri sendiri jugak. :)


Hmm , CikNin sendiri pun masih ada banyak lagi benda yang perlu diperbaiki . Benda yang terasa kurang , perlu ditambah . Tingkatkan lagi apa yang sedia ada . Adakan benda yang tak ada . CikNin pun bukannya baik sangat nak mengajar orang . Mana yang baik , ambil buat pedoman . Mana yang salah , tolong betulkan . :) Berkongsi dengan rakan rakan semua .  Bukan ke sharing is caring ? Moga ada hikmah dan pengajaran buat kalian .

CikNin pun tak ada hak nak paksa korang untuk semua ni . Lagipun , hati manusia ni , Allah yang pegang . :) Moga satu hari nanti Allah bukakan pintu hati untuk ke arah itu . Kan ? Semuanya kuasa-Nya . Mungkin sama macam yang Allah tunjukkan untuk CikNin . ALHAMDULILLAH . :) Allah boleh buka pintu hati kita dengan macam macam cara . Macam CikNin , Alhamdulillah , melalui pembacaan , *dan masih lagi dan sentiasa ingin menuju ke jalan yang diredai-Nya , Insya-Allah . dan boleh jadi jugak melalui sesuatu perjalanan , ciptaan-Nya atau sebagainya . Semua kehendak Allah S.W.T .


Usaha , doa dan tawakkal , guys . Insya-Allah . :)

Buat kalian ,
Berubahlah , walaupun sukar,
Berubahlah ke arah hidup yang lebih indah ,
Hidup dan masa muda sekali cuma ,
Sanggup nak sia-siakan
tanpa reda-Nya ?


May Allah Bless . :)






p/s : some of the quotes above were taken in those books , Contengan Jalanan and Versus . :)

No comments:

Post a Comment