Wednesday 13 March 2013

Tahu Limit.

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum. :) Limit. Had. Batas. Tiga benda tu membawa maksud yang sama. Hari ni CikNin rasa terpanggil nak bercerita perihal benda di atas.

Kita orang Islam, perlu tahu jaga batas dalam setiap apa jua yang kita buat. Tahu di mana limit dan had sesuatu benda. Semua tu kan Allah dah turunkan kepada dan Nabi dah ajar dan pesan kan dekat seluruh umat dia kan? Siapa umat Nabi tu? Kita kan? Jangan ikut sedap nak langgar je semua benda yang sudah memang tertulis dan menjadi syariat serta hukum itu.

Limit, had serta batas ni memang luas. Pergaulan terutamanya. Perkara yang amat perlu dititik beratkan. Yes, CikNin sendiri pun perlu tengok juga pergaulan CikNin macam mana. Perbetulkan mana yang tak betul. Elak yang mana boleh elak. Limit, had dan batas antara lelaki dan perempuan. Yang bukan MAHRAM. Ada faham ka?

Janganlah kamu melampaui batas. Please, don't get over your limit. Hidup kita ni bersyariat. Ada hukum-hakam dia. Semua berlandaskan Al-Quran dah Al-Sunnah. Fikirlah sebelum buat sesuatu. Allah SWT dah kurniakan setiap manusia dengan akal masing-masing. Fikir dulu, yang mana pahala, yang mana dosa. Masing-masing dah besar. Belajar agama. Kalau tak tahu, tanya, belajar.

Kita orang Muslim, malulah kalau orang yang bukan Muslim lagi tahu semua benda tu daripada kita. Takkan nak menyorok dalam reban ayam kot. Please, please dan tolong. Ingat benda tu dalam kepala. Takkan nak suruh CikNin terangkan dari A sampai Z bab limit, had dan batas ni kott. Like seriously???

Jaga, hadkan dan ingat batas, limit dan had dalam pergaulan. Tak elok. Berdosa. Orang menyampah, Allah pun lagi tak suka.





p/s :: Tolonglah faham okey.

No comments:

Post a Comment